Prin civili, înțeleg niște oameni care să-și facă eventual o asociație, să-și ia un „steag”, să-și fixeze o țintă pe care s-o atingă. Se spune că, dacă nu te bagi în seamă, nu te invită nimeni la discuție, ceea ce se verifică în cazul dezbaterilor pentru autostrada Moldovei.
Cum credeți că a ajuns într-un grup de monitorizare Asociația „Moldova vrea autostradă”? Vă spun eu, s-au agitat, au luat atitudine, au acceptat eventual niște sarcini discrete de la sponsori, acum fac lobby pentru județul lor. Și-au asumat și impostura cu „Moldova” din nume, de vreme ce singuri recunosc faptul că îi interesează doar Iașiul.
Vă îndemn să citiți cu mare atenție declarațiile de la ședința unui comitet de monitorizare de la Ministerul Transporturilor, unde s-a discutat care e cea mai bună variantă de străpungere a Carpaților, e mai mult decât interesant ce spun oamenii ăia când cred că nu-i aude nimeni.
În minutele cât francezii au prezentat rezultatele studiului „Analiza de opțiuni pentru coridorul de autostradă Est – Vest Moldova – Transilvania” realizat de experții de la PASSA și JASPERS, pur și simplu lobbyștilor de la Iași le-a căzut fața. Au muțit, după care din disperare și neputință au negat totul, de la cifre de trafic la necesitatea unui studiu.
Nu vă întrebați de ce, așa-s ei, au un singur obiectiv de apărat, adevărul nu-i poate opri din ținta pe care o au de îndeplinit.
Sigur, e de discutat dacă vreodată se va face ce vor ei, dar vom mai vorbi când vor fi gata studiile de fezabilitate dacă se va face autostrada mai scumpă și mai greu de construit ori cea mai ieftină și mai rapidă. Apoi, pe bune, traficul din Bacău spre Ardeal e de trei ori mai mare decât cel de la Iași, cum naiba să contrazici asta?!
Ce avem aici?
M-am întrebat la acea întâlnire de ce nu e nimeni din Bacău acolo, de ce nu apără nimeni nu un punct de vedere absurd, ci realitatea din spatele cifrelor. Realmente, cele două asociații care fac lobby pentru Iași mai aveau un pic și-și tăiau venele pe masă. Adevărul trist e că nu e nimeni în Bacău, din societatea civilă, care să fi manifestat interes pentru subiect, iar la masa discuțiilor nu ajungi decât dacă ești activ.
Ce asociații avem în Bacău? Păi le avem pe cele caritabile, cu activitate excepțională (gen Betania, FSC, Trust Orfelinat Ungureni, Lumina, Crucea Roșie etc), mai sunt câteva asociații axate pe resurse umane și alte activități de impact redus.
Există și asociații ce funcționează ca niște SRL-uri mascate, au de fapt activitate comercială (legală, nu zic nu, dar comercială). Mai sunt și asociații care trăiesc doar ca să obțină finanțări pentru mega-evenimente gen „Saxofonul romantic”, editează cărți pe care nu le citește nimeni sau organizează șezători culturale în cerc restrâns pentru care emit maxi-comunicate de presă.
Avem vreo asociație care să se implice într-un subiect ca autostrada, cum au o fac cele din Iași? Păi nu avem și nici nu vom avea. Cauzele sunt multe, e mai simplu să protestăm când se taie un copăcel, după cum nu e mai puțin adevărat că, spre deosebire de Iași, o asociație care chiar s-ar implica ar fi tocată mărunt de invidioși, proști, neica-nimeni.
Copăcel, copăcel
N-am să uit experiența cu asociația bloggerilor, care a fost atacată ani de zile de indivizi care n-au făcut nimic în viața lor, dar care râvneau la „bogățiile” pe care îți imaginau că le-am câștigat. A fost trist, am văzut cum tot felul de coate-goale ne-au atacat proiectându-și propriile defecte asupra imaginii noastre. Dar asta e, noi suntem unde suntem, ratații de la vremea aia au ajuns acum să lucreze la stat, visul de aur pentru care săreau la jugulară.
Pe de altă parte, nici să protejezi un copăcel nu e simplu în Bacău, s-a văzut cum oamenii care s-au implicat în apărarea spațiului verde din oraș au fost „căutați” la locurile de muncă, atacați la persoană, denigrați de politicieni aflați în funcții din care ar trebui să manifeste deschidere față de absolut toate opiniile.
Ne place să vedem ce fac cei din Iași, Cluj, Timișoara, Arad, Oradea, dar acolo societatea civilă este foarte activă și invitată să-și etaleze opiniile.
În Bacău, cum se ridică unul, cum este tras la loc, verificat la sursele de venit și umplut cu lături. Nu ascultă nimeni argumentele, e mai important să nu susții o inițiativă a PSD sau a altui partid, că naiba te ia, ți se pune o etichetă și ăla ești.
A zis Benea ceva? Nu e bine, bă, Benea nu e cool, nu are habar ce spune, un pesedist e bun doar dacă e din Iași, un politician e bun numai dacă susține Iașiul! Cosette Chichirău? Da bă, aia e super, sigur știe cum e cu autostrăzile, ea are dreptate!
Nici politicienii noștri nu-s mult mai breji, în afară că se trimit unii pe alții prin pușcării, fiecare e cu „bula” lui de interese, cei care-i critică îs musai niște nenorociți plătiți de adversari.
Nostalgia sau autostrada?
În discuția despre autostrăzi, asistăm la o „îngăduință” activă de partea Iașiului a unor intelectuali stimabili ai Bacăului. Oameni dispuși să asculte doar argumentele orașului în care nu locuiesc, dar în care și-au trăit poate studenția și de care îi leagă nostalgia tinereții.
Este Bacău-Brașov mai ieftină și mai ușor de făcut decât Iași – Târgu Mureș? O fi, dar ce mișto e Iașiul, ce viață culturală are, ce studențime, ce primar devenit anti-PSD, ce politicieni, ce profesori! Prin comparație, Bacăul e câh! WTF! Vorbim despre mere și lăudăm perele!
Paradoxal, am avut oameni care păreau că vor să facă ceva, dar s-au împiedicat pe traseu. Fără să critic, îmi amintesc ce bine pornise asociația RYMD, dar a intrat repede în politică, a vrut să dea jos un primar, să pună altul șamd. A și candidat cineva de acolo… cu liste de semnături false.
Practic, nimeni până acum nu s-a ținut tare, toți cei care au pornit ca activiști civici au sfârșit într-un fel sau altul în politică. Avem nevoie, în Bacău, de asociații care să se țină de treabă și să ignore zgomotul de fond al celor care latră de pe margine. Mediul ar fi stimulant dacă politicienii noștri ar fi și ei mai uniți, când vine vorba despre interesul comun, pentru realizarea unor proiecte comune. Nu zic să se plimbe de mânuțe pe străzi, dar măcar pe interesele majore ale județului s-ar putea țese ceva-ceva, chiar cu riscul de a fi criticați de damblagiții soartei.
Stâlpii societății
În acest moment, cu câteva excepții, avem o societate (politică, economică, civilă) inertă, în Bacău. Teama de reacțiile critice a dezvoltat o teribilă lașitate în rândul celor care ar trebui să spună, să ia atitudine.
Avem și câteva companii de top național, printre ele Dedeman, Aerostar, Agricola șamd. Stâlpii societății, cum s-ar spune. Ați auzit pe cineva de acolo să comunice fără advertoriale în presă? Au ieșit frații Pavăl de la Dedeman să vorbească liber cu presa vreodată? E mai simplu să-ți vezi de nișa ta, să-ți faci imagine cu sportivi și prin acte de caritate, dar să te ascunzi când vine vorba despre dilemele existențiale ale societății.
Nu avem civili pentru autostradă, pentru că și civilia se face cu finanțări, iar în Bacău banii sunt pentru chestii mai patriotice, gen Centenar, simpozioane, sau pentru veșnicie, gen eroi, cruci, biserici.
Dar ce spun eu despre asociații civice? Avem acolo, la Transporturi, un ministru de la noi, să-l atacăm, să-i cerem demisia, pentru că vrea să pună pe masa discuțiilor o autostradă care ajunge la Iași prin Bacău. Nu ne trebe, nu-i bună, să nu supărăm Capitala Moldovei!
adrian a zis
mamaaa, cat de frustrat esti! peste 10 ani, cand Bacaul va fi fara apa curenta, ce vei mai scrie despre cei din Iasi? Bosch, Amazon, Autoliv iti spun ceva sau sunt multinationale care sug sanjele rumanilor verzi? A propos, Autoliv e si la Onesti. Dar nu in Bacau. Sa-ti dau un pont! Romanul va depasi Bacaul in urmatorii 5 ani. In vecinanatea Romanului sunt Adeplast, Elis si inca niste nume pe care iti las placerea sa le afli singur.
Tarzan a zis
Daca suntem corecti,trebuie comparat Tg. Mures-Tg.Neamt-Iasi cu Brasov-Bacau-Iasi.Pentru ca oricum capatul de drum este la Iasi.A se compara o autostrada,cu o jumatate de autostrada,nu mi se pare echitabil!