Cică oamenii s-au săturat de televiziunile propagandiste și s-au mutat pe Facebook, unde s-a decis învingătorul în alegerile de duminica trecută. E și fals, e și adevărat, valul pro-Iohannis a fost pornit pe internet, dar nu pentru că aici nu s-ar face propagandă.
Cu alte cuvinte, propaganda politică de tip clasic, în care domni plătiți cu sume fabuloase fac niște emisiuni tip șampon de spălat oamenii pe creier dispare. E greșit să spunem „a dispărut deja”, dacă ne uităm câți oameni sunt convinși că Iohannis a făcut trafic de organe ori că e rău să nu fie ortodox sau născut român verde.
Propaganda de modă veche, prin televiziune și ziare e în cădere liberă nu de acum, ci din 2012, când s-a văzut că ditamai trusturile de presă n-au rezonat cu alegătorii, așa cum au făcut-o câteva bloguri bine scrise. În 2012, a fost clar, presa pe print și televiziunea n-au mai contat în aceeași măsură, a crescut rolul blogurilor și al „influencerilor” de pe Facebook (care sunt de obicei tot posesorii de bloguri). Fără falsă modestie, în Bacău, Aghiuță a fost în prima linie 🙂 .
E total greșit să spunem acum că pe Facebook nu se face propagandă. Nu vorbim de armatele de postaci de partid, care s-au făcut de râs prin metoda copy-paste, ci de liderii de opinie care au încercat aceeași spălare de creier ca televiziunile, numai că s-a schimbat modul în care publicul se informează, de aia au avut succes. Adică nu s-a deșteptat electoratul, doar că e „călărit” prin alte mijloace.
Adevăratul online care a contat, dar a fost un caz singular, nu se va repeta, a fost al oamenilor neînregimentați politic, dar cu ferme convingeri, acum două săptămâni. În primul tur de scrutin, nicio vedetă gen Lucian Mândruță sau Elena Udrea nu se gândise la diaspora, ideea le-a venit „spontan”, după ce s-au viralizat problemele reclamate pe Facebook de românii umiliți la cozile ambasadelor și consulatelor.
Televiziunea nu dispare, dar oamenii încep să se uite ca la desene animate, seara, când se întorc de la muncă. Deja, informațiile și le-au luat din timpul zilei, de pe internet. Nu sunt mai bine informați, ci mai divers și mai rapid, cu propaganda inclusă în pachet.
Ce are presa de făcut, ca să nu se ducă naibii cu totul? Presa pe print moare, va dispărea în cele din urmă, vor rămâne doar publicații online. Vor avea de câștigat nu ziarele de tip tabloid, cu traficul mai mare, ci publicațiile cu conținut original, echilibrat și care livrează rapid marfa pe „tarabă”.
– sursă ilustrație.
Lasă un răspuns