Hărmălaia cu autostrăzile a reușit, pentru prima oară în 30 de ani, să estompeze caftelile și disputele obișnuite de Ziua Ungariei. Din punctul ăsta de vedere, 15 martie 2019 a fost cu totul și cu totul specială, n-am mai auzit lamentări despre cum ne fură Ardealul.
Protestul #șîeu programat vineri după-amiază a primit o replică la fel de mediatizată. De fapt, contracararea replicii PSD a ocupat mai mult spațiu în jurnalele de știri și în comentariile de pe rețelele de socializare decât acțiunea „România vrea autostrăzi”.
Morcovul la locul lui
Sunt câteva observații care mi-au trecut prin cap, legate de cele două evenimente de ieri, protestul #șîeu și inaugurarea oficială a lucrărilor la primii kilometri de autostradă din Moldova.
Inițiativa omului de afaceri din Suceava e mișto, a avut alături de el ceva „creativi” cu idei bune, campania s-a propagat bine pentru că i s-a spus corect să nu-și pună brandul comercial în toate pozele. Dar a fost evident o campanie de publicitate, nu știu a cui! Având în vedere rapiditatea cu care s-au mișcat și sprijinul logistic masiv în promovare, tind să cred că e a lui Iohannis @ băieții! Scopul însă a fost unul bun: dacă ignorăm că vin alegerile, nu putem să nu îmbrățișăm orice idee care pune morcovul la locul lui, în dosul Guvernului, să facă naibii ceva.
Replica PSD a fost singura posibilă, a arătat că, în Bacău, se fac primii kilometri de autostradă. E drept, cu o întârziere de 10-15 ani, dar se fac. Nu știu de ce trebuie tratat cu minciuni proiectul centurii Bacăului, nu văd rostul să spui (Pro TV, de pildă) că nu va fi la profil de autostradă, ci va avea doar două benzi. E o dezinformare care nu face bine nimănui.
Tot dezinformare e și ce-a insinuat Dragnea, de la București, că se inaugurează primii kilometri de autostradă. Nope, s-a inaugurat (oficial, festiv, spuneți-i cum vreți!) doar șantierul, bunul simț ar fi trebuit să oprească acest fake-news.
Ochelari de cal
E campanie, taberele s-au polarizat, aproape toată lumea și-a pus ochelarii de cal. Mi-ar fi plăcut să aud de la specialiștii în infrastructură că „primul metru de autostradă” e o figură de stil reușită, omul de la Suceava scos în față n-a avut nevoie să facă exproprieri, SF, proiect tehnic, licitație, nu s-a confruntat cu perene contestații și n-a trebuit să se ocupe de avize de mediu, descărcări arheologice, studii geo, autorizații, n-a avut nevoie de forță de muncă sau utilaje dedicate. Și nici nu l-a avut pe Narcis Neaga să tragă cu turcii…
Așa, de-o campanie publicitară, e mișto să faci „autostradă” cu o roabă și o tonă de materiale de promovare livrate la kit, dar în viața reală nu merge. Prin asta, nu neg indolența sistemului corupt care a blocat dezvoltarea infrastructurii în ultimii 30 de ani și, mai ales, de când am intrat în Uniunea Europeană.
În fine, cel mai jenant e cum vorbește Dragnea despre autostrăzi. Acum câteva zile, la o întâlnire de partid în sudul țării, se lăuda că în ultima perioadă s-a reușit eliminarea unor bariere administrative, la Ministerul Transporturilor. Ceea ce n-a spus este că, de fapt, l-a schimbat din funcție pe Lucian Șova, ministrul care a reușit lucrurile cu care șeful PSD se împăunează.
asculta-l pe Alin Teodorescu, purtator de cuvant la CNAIR, cum declara la Digi FM (de buna voie si nesilit de nimeni la 15.03.2019, ora 8 am) ca SOCIETATEA ROMANEASCA e vinovata ca nu avem autostrazi pentru ca diversi ministri (adica MINISTRI =SOCIETATEA ROMANEASCA) nu au avut pozitii ferme ( unii sustineau modernizarea DNurilor, altii sunstineau drumuri expres, altii…etc) si ca, de fapt, noi , societatea romaneasca cerem autostrazi incepand cu anul 2014!!!!!!!! si omul asta e platit din taxele si impozitele noastre….indolenta e putin spus…cred ca si tradare de tara e putin spus.