Era anul 2010, când, în ședința Consiliului Județean Bacău, Constantin Avram (consilier județean, PC) cerea majorarea bugetului primăriei Berzunți, la numai o lună după ce firma sa semnase un contract de 100.000 de lei noi cu… primăria Berzunți. La vremea aia, Ziarul de Bacău a scris desprea situația de incompatibilitate, iar Avram a demisionat din Consiliul Județean.
La câteva luni după acest episod, și Silviu Bondor, tot ales județean, se confrunta cu același gen de acuzații și iese din firma pe care o deținea și care avea contracte cu Direcția de Protecție a Copilului.
31 ianuarie 2012, la început de an electoral. Ședință de buget al Consiliului Județean Bacău. Liderii PDL, cu deputatul Mihai Banu și Constantin Scripăț au convocat un grup de presiune cu primari portocalii, care au umplut sala de ședințe. În mijlocul lor, sfidător, Mihai Banu. În față, lângă tribună, prefectul PDL Contantin Scripăț.
Ne aflăm în anul 2015, când fostul deputat Mihai Banu este arestat, fiind acuzat de procurori că a luat bani de la un constructor, ca să intervină la Guvern pentru plata lucrărilor de modernizare a unei școli din comuna Ardeoani.
Cu școala asta extraordinar de scumpă e o adevărată telenovelă, nimeni nu știe de unde a pornit ideea fixă că într-o biată comună se pot găsi 5 milioane de lei noi. Treaba asta va fi lămurită de procurori, însă cel mai probabil lucrurile au mers în sens „antiorar”, adică mai întâi s-au stabilit sumele, procentele către intermediari și partid, și abia apoi pe unde vor veni banii de la Guvern. Dacă nu era școala din Ardeoani, putea fi la fel de bine un teren de fotbal în vreun câmp părăsit, ori vreo sală de înot în pustietate, că așa mergea treaba în vremea Guvernului Boc.
Planul a fost simplu, se crează întâi datoria, apoi se face lobby la Guvern, să dea naibii banii. Să nu uităm că ne aflam în epoca unor sume imense de bani dați politic direct comunelor PDL. Lobby nu s-a făcut doar la Guvern, prin intermediul lui Gabriel Berca, secretar general, ci și în Consiliul Județean. E drept, în forul județean se discuta deja prea târziu și pe sume de subzistență. Răul era deja făcut, comuna avea conturile blocate de constructorul care nu-și primise bani, deși – spune DNA – șpaga o achitase.
Pe 31 octombrie 2013, are loc o discuție amuzantă în ședința Consiliului Județean Bacău. Consilierul Silviu Bondor cere bani mai mulți pentru… comuna Ardeoani. Dragoș Benea îi răspunde că primăria Ardeoani a contractat lucrări de zeci de miliarde total aiurea și îl întreabă pe Bondor pe ce proiect s-a decis la Guvern finanțarea școlii. Discuția e super-interesantă și arată că aleșii PDL cereau bani, dar nu știau pentru ce.
Am pus pe larg procesul verbal al ședinței, eu zic că merită citit:
«CONSILIUL JUDEŢEAN BACĂU
PROCES VERBAL
încheiat astăzi 31.10.2013, în şedinţa ordinară a Consiliului Judeţean Bacău
Se trece la punctul 4 al ordinii de zi. Domnul preşedinte Benea Dragoş prezintă expunerea de motive la proiectul de hotărâre privind repartizarea pe unităţi administrativ teritoriale conform art.33 alin.(3) din Legea nr.273/2006 a sumei de 3.000 mii lei pentru achitarea arieratelor, pentru susţinerea programului de dezvoltare locală şi pentru susţinerea proiectelor de infrastructură care necesită cofinanţare locală;
♣ Dl Benea Dragoş, preşedinte: Sigur că există şi lucruri pozitive şi lucruri negative. Lucrurile pozitive sunt că suntem printre judeţele care mai dăm ceva bani la comune sau la unităţile administrativ teritoriale. Să ştiţi că la alte judeţe sunt rectificări în minus, fie datorită felului în care se derulează activitatea economică acolo, fie datorită felului în care îşi fac datoria cei de la finanţele publice. Noi suntem un judeţ în care încă se mai întâmplă lucruri pozitive şi cu activitatea finanţelor publice şi cu activitatea economică, astfel că practic avem această sumă la dispoziţie, asfel încât să mai susţinem pe ici pe acolo, proiectele unităţilor administrativ teritoriale, în teorie. În practică propunerea noastră este de a aloca aceste sume doar către primăriile din mediul rural, pentru că suma este destul de mică. Pentru cei din mediul urban începând cu Bacăul, continuând cu Moineşti, Comăneşti, Oneşti, Slănic Moldova, Buhuşi,
Dărmăneşti şi Târgu Ocna, urmând să îi susţinem pe alte rectificări sau din bugetul pe anul viitor. Deci toate aceste sume sunt orientate către consiliile locale din mediul rural unde într-adevăr problemele sunt mai mari, veniturile sunt mai mici şi uneori o sută de milioane de lei vechi, sau două sute sau trei sute, pot conta foarte mult, ori pentru lemne pentru anotimpul rece, ori pentru achitarea unor arierate, ori pentru închiderea unor lucrări de dezvoltare locală, ori pentru cofinanţarea unor proiecte europene. Sunt fel şi fel de tipuri de cheltuieli care mai de care mai presante în mediul rural şi sunt convins că toţi consilierii judeţeni din această sală ştiu acest lucru. Sigur că vor fi şi observaţii, vă rog să vă înscrieţi la cuvânt.
♣ Dl Bondor Silviu, consilier: Aşa cum aţi spus şi dumneavoastră, banii sunt puţini, dar uneori pentru o localitate rurală sunt vitali. De aceea vreau să aduc la cunoştinţa dumneavoastră situaţia comunei Ardeoani, care datorită unui obiectiv şcolar care nu a putut fi achitat, trece printr-o situaţie destul de dificilă. Şcoala funcţionează, funcţionează bine, dar… mă rog, nu s-a reuşit să se plătească de doi ani de zile ceea ce trebuie. De aceea aş ruga colegii şi pe dumneavoastră domnule preşedinte, m-am orientat să luăm câte 5000 de lei de la patru localităţi care au peste 60 de mii, să-i facem măcar 30 de mii să aibă şi el în noiembrie, decembrie cheltuieli de funcţionare. Că altfel riscă să nu aibă lumină chiar de sărbători. Nu este o cerinţă prea mare şi cred că poate fi înţeleasă. Şi în acest sens eu m-am orientat la comunele care au peste 60 de mii, cum ar fi Bucium, să luăm câte 5000, de la Gura Văii, Strugari şi Tamaşi. Nici ei nu se sărăcesc prea mult, dar pe ăsta să-l ţinem în viaţă măcar în 2013. Vă mulţumesc mult pentru înţelegere.
♣ Dl Benea Dragoş, preşedinte: Mulţumesc şi eu.
♣ Dl Mihăilă Petrică, consilier: Domnule preşedinte, stimaţi colegi, într-adevăr suma este mică în raport cu cerinţele UAT-urilor din judeţul nostru.
♣ Dl Benea Dragoş, preşedinte: Orice sumă este mică în raport cu ce au nevoie consiliile din mediul rural.
♣ Dl Mihăilă Petrică, consilier: Da. Cu atât mai mult cele 3 milioane să le împarţi la cele peste 70 de UAT-uri înseamnă puţin, jumătate din intervenţia mea a făcut-o colegul meu domnul Bondor. Aş merge pe aceeaşi idee şi aş mai face observaţia că sunt suficiente UAT-uri care au fost vitregite şi la repartizarea conform HCJ nr.36 din 15 martie 2013, care au primit cele mai mici sume, respectiv douăzeci şi şapte de mii şase sute cinci zeci. Este adevărat că în aceeaşi situaţie cum este comuna Ardeoani nu mai este nici o comună, ea într-adevăr are o situaţie specială, dar aş mai veni cu două completări. Comuna Livezi care are arierate foarte vechi şi pentru care 20-30 de mii lei ar însemna mult şi comuna Filipeni, o comună foarte săracă, în care parcă, şi probabil mulţi colegi dintre noi au fost în comuna Filipeni, parcă se află în alt judeţ. Până şi drumul judeţean care o traversează este în mare parte pietruit şi nu asfaltat. Deci pe aceeaşi idee cu domnul Bondor, aş propune o diminuare doar cu 10 mii de lei de la Strugari, cu 5 mii de lei de la Mănăstirea Caşin, cu 20 de mii de la Gura Văii şi mi se pare că de la Balcani am mai putea să mai luăm 10 mii, comune care au peste 50 de mii şi să dăm la aceste trei comune, sume întradevăr mult mai mici în raport cu necesităţile lor, dar care ar însemna, aşa cum aţi spus şi dumneavoastră, mult pentru ele. Mulţumesc.
♣ D-na Coşa Maricica, consilier: Domnule preşedinte, stimaţi colegi, vreau să vă mai spun un singur lucru. Aşa cum a spus colegul meu domnul Humulescu, în rândul nostru sunt mari nemulţumiri de la sume, dar nu neapărat de la sume, dar cea mai mare nemulţumire a noastră este de la un principiu. Noi, consilierii Partidului Conservator nu am fost consultaţi pe aceste sume. Suntem trei consilieri judeţeni; nu ştiu, mulţi, puţini, câţi vom fi, dar domnule preşedinte, rugămintea mea personală de astăzi la dumneavoastră ca şi lider de grup al consilierilor PC este să ne chemaţi separat de orice alt partid la consultări. Mulţumesc frumos.
♣ Dl Benea Dragoş, preşedinte: Am înţeles. Şi de la PDL îl chemăm pe domnul primar de la Ardeoani. Dacă mai sunt intervenţii? Dacă nu mai sunt, am să vă fac şi eu un amendament. O să spun pe scurt. O să propun să luăm de la comuna Caşin 50 de milioane de lei vechi şi să-i transferăm la comuna Pârgăreşti. Vreau să răspund puţin la câteva dintre problemele care s-au ridicat într-un mod absolut civilizat, dar tot civilizat vă spun că la Ardeoani degeaba dai 50, 100, 150, 200, 300, 400 de milioane pentru că acolo datoria este de ordinul zecilor de miliarde. Să ştiţi că noi cei din executiv de aici, când am propus aceste sume, am avut în calcul şi un soi de echilibrare dacă doriţi. Către judeţul Bacău au mai venit bani pe Ordonanţa 28, şi la consiliul local Livezi, şi la consiliul local Berzunţi şi la consiliul local Odobeşti, şi la alte consilii locale, am ţinut cont şi de acest indicativ pentru primarii care au primit bani pe ordonanţa 28. Ordonanţa 28 este cea care cumulează proiectele vechi.
Iar la Ardeoani dacă dăm bani se vor duce în acea datorie de zeci de miliarde. Deci efectul ar fi minim. Plus că trebuie, şi eu sunt consecvent cu acest principiu, cei din vechiul consiliu îl ştiu, şi l-aţi mai auzit şi cei din actualul consiliu, că trebuie să-i încurajăm în continuare pe cei care au fost disciplinaţi, cât de cât disciplinaţi cu bugetul local. Dacă noi tot vom invoca arierate de 30, 40 de miliarde ca la Ardeoani, ca să dăm bani către anumite consilii locale greşim profund. Îmi amintesc şi acum, domnule consilier Bondor, eraţi vicepreşedinte la momentul respectiv, era prefect domnul Bălan. Începuse criza, era în anul 2009, era discuţia la Direcţia Agricolă, cu toţi primarii din judeţ. Şi le-am spus: -Fraţilor, mai opriţi-vă cu aceste cheltuieli nebugetate. Repet, nu poţi să ai buget de venituri de 5-6-10 miliarde de lei, şi să angajezi cheltuieli cu contracte, cu facturi de 30-40-50-60-100 de miliarde. Nu poţi să faci acest lucru doar pentru că ai un buget pe bani publici. Acasă dacă ai venituri de 20 de milioane lei vechi, cheltui până în 20 de milioane de lei vechi, nu cheltui 100 de milioane. Când vii la primărie de ce îţi permiţi dacă ai buget de 10 miliarde venituri, să angajezi cheltuieli de 50? Asta s-a întâmplat la Ardeoani şi s-a întâmplat şi la alte consilii locale.
Acesta este adevărul şi îl ştim cu toţii. De aceea, eu nu pot să susţin alocări pentru primari care efectiv au fost în dispreţ faţă de banul public. Şi de aceea un amendament vis-a-vis de Ardeoani, care să conţină mai mult decât am propus aici, nu-l susţin. Aţi pomenit de Livezi. Întâmplător, comuna Livezi a închis pe Ordonanţa 28 proiectul pe care îl avea şi vorbim aici de 2 miliarde de lei vechi. Deci sunt nişte bani care au venit în comuna Livezi. Şi mai sunt asemenea exemple, pot să vă mai dau. Deci lucrăm cu fel de fel de elemente, nu numai cu alte criterii care s-au mai enunţat aici. Şi domnul consilier Bondor şi domnul consilier Mihăilă aţi propus să luăm de la nişte consilii locale care, scuzaţi-mă, începem să le imputăm faptul că… sau luăm de la ei pentru că sunt mai mici, dar sunt disciplinaţi cu banul public. Strugari, sau Tamaşi!? Păi nu vă supăraţi, închid anul 2012 şi 2013 l-au închis pe zero fără datorii, fără zeci de miliarde, fără conturi blocate, fără constructori care să bată la uşă, au avut bani să cumpere lemne pentru copii la şcoală, să plătească salariile la angajaţi, şi toate celelalte obligaţii. Păi ce facem, îl încurajăm pe cel care şi-a bătut joc de banul public şi îl tăiem pe cel care a chivernisit sărăcia până la urmă. Nu am să susţin asemenea principii niciodată. Deci eu v-am formulat un amendament, dacă nu mai sunt alte amendamente…
♣ Dl Bondor Silviu, consilier: Daţi-mi voie două secunde domnule preşedinte! Este o confuzie şi nu vreau să se înţeleagă greşit.
♣ Dl Benea Dragoş, preşedinte: Nu este nici o confuzie aici.
♣ Dl Bondor Silviu, consilier: Acele miliarde multe, ştiţi şi dumneavoastră foarte bine că au venit pe programe guvernamentale care nu au fost achitate din diverse motive.
♣ Dl Benea Dragoş, preşedinte: Cum se cheamă proiectul guvernamental cu şcoala de la Ardeoani?
♣ Dl Bondor Silviu, consilier: Proiectul prin Ministerul Învăţământului.
♣ Dl Benea Dragoş, preşedinte: Domnule, domnule consilier?
♣ Dl Bondor Silviu, consilier: Nu asta am vrut să zic.
♣ Dl Benea Dragoş, preşedinte: Păi nu, că asta nu aţi vrut să spuneţi, asta aţi spus. Cum se cheamă proiectul guvernamental pe care s-a făcut şcoala de la Ardeoani?
♣ Dl Bondor Silviu, consilier: Prin Ministerul Învăţământului.
♣ Dl Benea Dragoş, preşedinte: Cum se cheamă proiectul!? Păi poartă un nume. HG nu ştiu cât, OG nu ştiu cât. Nu aşa prin Ministerul Învăţământului. Nu este autoritate contractantă Ministerul Educaţiei acolo. Autoritate contractantă este Consiliul Local Ardeoani.
♣ Dl Bondor Silviu, consilier: Domnule preşedinte, eu am solicitat sumele acestea nu pentru gaura aia mare, pentru că aveţi dreptate nu poate fi acoperită, ci pentru cheltuieli de funcţionare, lemne, curent electric, nu pentru altceva. Nu este nici o problemă dacă nu se poate. Am solicitat şi cred că am făcut o solicitare de bun simţ care ar fi trebuit să fie acceptată. Nu amestecăm una cu alta. Nu se ducea în fondul acela mare că e o picătură nici nu are rost să-l duci acolo mai degrabă îl laşi.
♣ Dl Benea Dragoş, preşedinte: Păi acolo se duce.
♣ Dl Bondor Silviu, consilier: Dar nu se duce. Pentru curentul electric de pe stradă, pentru lemne pentru şcoli, sunt cheltuieli de funcţionare. Şi am spus atât cheltuieli de funcţionare nu pentru altceva. Nu pentru arieratele vechi.
♣ Dl Benea Dragoş, preşedinte: Aici aveţi dreptate. Dar încă o dată vă întreb! Cum se cheamă proiectul prin care s-a făcut acea şcoală!? Proiectul Guvernamental sau proiectul european?
♣ Dl Bondor Silviu, consilier: Ce importanţă are.
♣ Dl Benea Dragoş, preşedinte: Păi are, că aţi spus că este pe un proiect.
♣ Dl Bondor Silviu, consilier: Este proiect prin Ministerul Învăţământului. A fost bugetat şi au avut startul prin Ministerul Învăţământului.
♣ Dl Benea Dragoş, preşedinte: Nu există aşa ceva. Dezinformaţi ca să nu spun altceva.
♣ Dl Bondor Silviu, consilier: Este program guvernamental.
♣ Dl Benea Dragoş, preşedinte: Dezinformaţi ca să nu spun altfel.
♣ Dl Bondor Silviu, consilier: Bine.
♣ Dl Năstasă Claudiu, vicepreşedinte: Domnule preşedinte, faptul că aţi făcut o prezentare foarte la locul ei, ca să zic aşa, legat de UAT-urile care au avut anul acesta proiecte pe OG 28, aş vrea să fac şi eu un amendament şi anume să luăm de la primăria Răcăciuni, 5000 de lei pentru că anul acesta a închis un proiect pe OG 28, şi să-l transferăm la primăria Pârgăreşti. Mulţumesc.
♣ Dl Benea Dragoş, preşedinte: Da, mulţumesc şi eu. Începem să votăm amendamentele rând pe rând.
Cine este pentru aprobarea amendamentului propus de domnul consilier Bondor Silviu? Se votează cu 8 voturi „pentru”, respectiv domnul Ochenatu Eugen, domnul consilier Şapcă Nicu, domnul consilier Enăşoae Petru, domnul consilier Mihăilă Petrică, domnul consilier Drăgănuţă Constantin, domnul consilier Bondor Silviu, domnul consilier Căsăneanu Gabriel şi domnul consilier Isvoran Vasile, 2 „abţineri”, respectiv domnul consilier Cautiş Vasile şi domnul consilier Şendrea Iulian Răzvan şi 26 de voturi „împotrivă”.
– Cine este pentru aprobarea amendamentului domnului consilier Mihăilă Petrică? Se votează cu 7 voturi „pentru”, respectiv domnul Ochenatu Eugen, domnul consilier Şapcă Nicu, domnul consilier Enăşoae Petru, domnul consilier Mihăilă Petrică, domnul consilier Drăgănuţă Constantin, domnul consilier Bondor Silviu şi domnul consilier Isvoran Vasile, 1 „abţinere”, respectiv domnul consilier Căsăneanu Gabriel şi 28 de voturi „împotrivă”.
– Cine este pentru aprobare amendamentului domnului consilier Humulescu Vasile? Se votează cu 4 voturi „pentru”, respectiv doamna consilier Coşa Maricica, domnul consilier Bostan Ionel, domnul consilier Humulescu Vasile şi domnul consilier Isvoran Vasile, 2 „abţineri”, respectiv domnul consilier Căsăneanu Gabriel şi domnul consilier Mihăilă Petrică şi 30 de voturi „împotrivă”.
– Cine este pentru aprobarea amendamentului domnului vicepreşedinte Năstasă Claudiu? Se votează cu 29 de voturi „pentru”, 5 voturi „împotrivă”, respectiv domnul consilier Ochenatu Eugen, domnul consilier Şapcă Nicu, domnul consilier Enăşoae Petru, domnul consilier Drăgănuţă Constantin, domnul consilier Bondor Silviu şi 2 „abţineri”, respectiv domnul consilier Mihăilă Petrică şi domnul consilier Isvoran Vasile.
Cine este pentru aprobarea amendamentului propus de subsemnatul? Se votează cu 30 de voturi „pentru” şi 6 voturi „împotrivă”, respectiv domnul consilier Ochenatu Eugen, domnul consilier Şapcă Nicu, domnul consilier Enăşoae Petru, domnul consilier Drăgănuţă Constantin, domnul consilier Bondor Silviu şi domnul consilier Mihăilă Petrică.
Şi acum, ca să sintetizez, de la Consiliul Local Răcăciuni pleacă 50 de milioane de lei vechi, de la Consiliul Local Caşin pleacă 50 de milioane de lei vechi, ambele către Consiliul Local Pârgăreşti.»
[…] Apropo de Școala din Ardeoani, poate recitim o discuție interesantă. Apoi, să vedem ce se alege de dosarul celor 4 martori […]