Bugetul alocat în 2020 pentru Centura Bacăului este extrem de subțirel, dar să nu uităm că lucrările au finanțare europeană asigurată (care însă nu vine azi-mâine). Câteva scenarii sunt posibile:
– Primul scenariu e să nu se termine anul ăsta, pentru ca PSD să nu bifeze puncte electorale. De părerea asta pare să fie USR Bacău, partid de la care unul dintre lideri a emis o opinie cam în sensul ăsta: „Proiectul este unul asumat de PSD, prin consiliul judeţean şi fostul ministru al transporturilor si, cel mai probabil, viitor candidat al PSD la primărie, Şova. Dacă era finalizată şoseaua până în locale/ parlamentare, PSD bifa un mare succes”.
– Al doilea scenariu, care poate fi legat de primul, e să nu se finanțeze suficient, așa încât să se termine la termen, în primăvara 2021, după alegeri. Ritmul lucrărilor de până acum ne îndreptățește să sperăm la o finalizare în 2020, dar interesele politice și lipsa banilor pot duce la o amânare. În cazul ăsta, CNAIR trebuie să anunțe firmele lui Umbrărescu s-o lase mai moale. Cert este că toate guvernele au avut și au o problemă cu bugetele alocate Moldovei, este evident acum că dacă nu era Șova ministru așteptam și acum să se dea drumul la lucrări. Realmente, dacă Bacăul nu are pe cineva în Guvern, e dificil de schimbat atitudinea față de zona asta!
– Trei: să nu uităm, totuși, că Centura Bacăului are finanțare europeană asigurată, contractul s-a semnat în noiembrie 2019. Banii pot veni însă abia din vară, după ce Comisia Europeană va aproba și proiectul (este vorba despre proiectul european, nu de cel de execuție). Sunt șanse foarte mari să se aprobe în forma făcută de consultanții de la Jaspers, iar totul să fie ok, cofinanțarea să rămână de 85%. Chiar în acest caz, decontările din bani europeni se pot face abia de la vară;
– Patru: ăstimp, lucrările se pot plăti ca în 2019 (când alocarea n-a fost decât de 70 de milioane, dar până la urmă s-a plătit de peste 3 ori mai mult), potrivit „titlului 58”, despre care găsiți detalii aici, și care lămurește de unde se iau bani pentru proiectele europene de infrastructură.
Să fim moderat optimiști, zic!
Lasă un răspuns