
Dacă până acum doar bănuiam, studiul Educație pentru democrație în școlile din România, realizat de Gabriel Bădescu, Claudiu Ivan, Daniela Angi, Oana Negru-Subțirică, de la Universitatea Babeş-Bolyai, ne arată câtă prostie zace în miezul profesorimii române. Aia care educă copchiii unei importante populații europene.
Potrivit hotnews.ro, studiul și-a propus să descopere care sunt atitudinile, valorile profesorilor, nivelurile de implicare civică, toleranță socială și încredere interpersonală, cum văd sistemul educațional din România. Din rezultate, segmentul luminat al profesorimii nu depășește 25%.
-45% dintre profesori afirmă că ar fi foarte bine sau bine ca România să fie guvernată de un lider puternic, care ignoră rolul Parlamentului și al alegerilor, 14% ar aproba existența unui regim militar, iar 11% ar favoriza prezența unui sistem guvernat de lideri religioși.
-Instituțiile în care profesorii au multă încredere sunt: armata (79%), biserica (62%) și poliția (59%).
-profesorii tind să fie mai reticenți în acceptarea în proximitate a imigranților, a persoanelor de rasă diferită, religie diferită sau care vorbesc o limbă diferită, însă au atitudini mai tolerante față de homosexualitate și avort, două dintre temele care generează în mod recurent controverse în dezbaterea publică din România.
-Grupurile respinse cel mai frecvent de către profesori sunt persoanele dependente de droguri (58.7%), respectiv cele dependente de alcool (53.6%). Al treilea cel mai puțin dezirabil grup este reprezentat de persoanele de etnie romă (42.5%), alte categorii care cumulează procente ridicate ce desemnează atitudini negative fiind homosexualii (38.3%), persoanele care vorbesc o altă limbă (33.7%) și cuplurile în care partenerii nu sunt căsătoriți (33.1%).
Și pentru că prostul care nu-i fudul parcă nu e prost destul, profesorii români cred ca învățământul autohton este superior celui din țările vestice.
Poate prostie e un termen dur, cert este că profesorimea română suferă de un grad mare de conformism. De pildă, copchiii sunt luați de la ore și duși să se spovedească, deși asta nu e treaba școlii, ci a familiei. Ocazional, cadrele didactice pun elevii să facă tumbe sau să stea nemișcați în forma „centenarului”, semne supreme ale limitărilor intelectuale și obedienței.
Din cauza minților rămase cu fix un secol în urmă, ghiozdanul elevilor are o tonă, manualele încă se tipăresc pe hârtie – despre greșeli nu mai spun – orele de limbi străine se fac superficial, IT deloc, iar programa este adaptată doar nevoilor cadrelor didactice.
Sistemul nu se poate repara de jos în sus, pentru că e total defect, și nici nu cred că e vorba de bani aici. Prostia e profundă, chiar și profii mai luminați sunt îngropați în birocrația stupidă creată de un sistem care își autoalimentează foamea de hârtii și rapoarte inutile.
Schimbarea se poate produce numai de sus în jos, singurul ministru luminat mi s-a părut Daniel Funeriu. El sau altul ca el ar trebui pus și lăsat măcar 8 ani, ca să schimbe totul din temelii.
Lasă un răspuns